Polskie meble robią furorę w Azji. Co sprawia, że mają przewagę konkurencyjną?

Materiał promocyjny Banku Gospodarstwa Krajowego
Polskie meble zajmują mocną pozycję w światowym rynku. Producenci potrzebują jednak nowych rynków zbytu a największych wzrostów szukają na obiecujących rynkach azjatyckich. Nasze firmy mają nad konkurentami spore przewagi, które dają powody do optymizmu.

Rodzinne firmy meblarskie napędzają polską gospodarkę

AJRAM jest rodzinną firmą specjalizującą się w produkcji wysokiej jakości drewnianych krzeseł i stołów. Posiada ponad 30-letnie doświadczenie w branży. Dużą część swojej produkcji eksportuje na rynki azjatyckie. Tamtejszy rynek stawia przed producentami mebli dodatkowe wyzwania. Problemem są m.in. warunki klimatyczne (wysoka temperatura i wysoka wilgotność), negatywnie wpływające na trwałość produktów. Konwencjonalne techniki montażu mebli nie sprawdzały się w produkcji na tamtejsze rynki. Dlatego firma musiała zainwestować w nową linię technologiczną, a Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) pomógł sfinansować tę inwestycję.

Kraje azjatyckie szansą dla polskich producentów

Polska branża meblarska odpowiada za ok. 2% PKB i jest czwartym przemysłem pod względem zatrudnienia w Polsce, generując około 147 tys. miejsc pracy. Nasz kraj od lat jest w gronie 5 największych światowych producentów z ponad 5 proc. udziałem na rynku globalnym i liczba ta sukcesywnie rośnie. Kryzys gospodarczy wywołany przez pandemię COVID-19 i wojnę w Ukrainie zatrzymał wprawdzie wzrostowe tendencje w eksporcie, ale branża meblarska w Polsce poradziła sobie z kryzysem lepiej niż w innych krajach. Jednak europejski rynek skurczył się, dlatego polscy producenci muszą poszukiwać nowych kierunków ekspansji.

Z przygotowanego przez PKO BP raportu Branża meblarska: Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2026 r. wynika, że mimo zawirowań, polskie meble pozostają na mocnej pozycji na światowym rynku. Potrzebują jednakże nowych rynków zbytu, a największych wzrostów popytu należy spodziewać się na rynkach azjatyckich.

Przewagi konkurencyjne polskich producentów

Kilka czynników wyróżnia polskie firmy i daje powody do optymizmu. Przede wszystkim przewagą naszych firm jest wysoka jakość produktów, różnorodność oferty i atrakcyjne ceny. Polscy producenci mają wieloletnią tradycję. Jednocześnie są niezwykle elastyczni oraz potrafią dostosować się do trendów rynkowych. Najważniejszą ich zaletą wydaje się jednak przedsiębiorczość i odwaga w działaniu. Przedsiębiorcy starają się inwestować w park maszynowy i umiejętnie wykorzystują możliwości finansowego wsparcia.

Naszą siłą jest dbałość o jakość na każdym etapie produkcji – poczynając od selekcji surowca, poprzez jego obróbkę, aż po efekt końcowy w postaci gotowego krzesła lub stołu. Dlatego jest dla nas ważne, by wszystkie te etapy odbywały się w zakładzie pod okiem fachowców. Oprócz jakości naszym atutem jest szeroka gama produktów, elastyczne podejście do potrzeb klienta i nieustanne doskonalenie procesów – mówi Mateusz Łesyk, dyrektor ds. zakupów w AJRAM.

Małe i średnie firmy mają duży potencjał eksportowy, ale żeby zaistnieć na zagranicznych rynkach muszą często zainwestować w innowacje i nowe linie technologiczne. Nie każde przedsiębiorstwo stać na samodzielne sfinansowanie takich inwestycji. Dlatego jako polski bank rozwoju poprzez udzielane finansowania wspieramy przedsiębiorców z sektora przemysłowego MŚP – mówi Anna Bułło, dyrektor Regionu Warmińsko-Mazurskiego BGK

BGK – bank, który rozumie przedsiębiorców

Bank Gospodarstwa Krajowego, który udzielił finansowania firmie AJRAM, to polski bank rozwoju, jedyna taka instytucja w kraju. Bank wspiera zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy Polski, m.in. przez realizację programów i udzielanie finansowań, które wpływają m.in. na powstawanie miejsc pracy, budowę mieszkań, rozwój infrastruktury i poprawę jakości powietrza. BGK działa przez model biznesowy, który skupia się na obszarach takich jak: rozwój przemysłu, przedsiębiorczości; infrastruktura, transport i logistyka; mieszkalnictwo; ochrona zdrowia; spójność społeczna i terytorialna; finanse publiczne oraz bezpieczeństwo strategiczne.

W tym roku mija równo 100 lat od założenia Banku Gospodarstwa Krajowego, ma swoje oddziały a także za granicą, m.in. w Brukseli, Londynie i Frankfurcie nad Menem. Wspiera eksport i ekspansję zagraniczną polskich firm.
BGK, poprzez współpracę z biznesem, sektorem publicznym i instytucjami finansowymi, odpowiada na potrzeby gospodarcze oraz podejmuje szereg inicjatyw promujących zrównoważony rozwój.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polskie meble robią furorę w Azji. Co sprawia, że mają przewagę konkurencyjną? - Warmińsko-Mazurskie Nasze Miasto

Wróć na bartoszyce.naszemiasto.pl Nasze Miasto