Portal informuje, że PKP PLK stara się teraz o pozwolenie na budowę. Zmieni się układ i liczba krawędzi peronowych. Choć poprawi się dostęp do peronów, ucierpi estetyka – zniknie peronowa zieleń oraz historyczne zadaszenia tunelu, pojawią się standardowe, niewielkie wiaty.
Zakres robót jest bardzo szeroki i obejmie przebudowę sześciu torów i dwóch peronów (dotychczas oznaczonych numerami 2 i 3). – Ponadto przebudowana zostanie infrastruktura towarzysząca, jak sieć trakcyjna czy urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki inwestycji nowy układ torów głównych dodatkowych usprawni ruch towarowy umożliwiając obsługę pociągów o długości użytecznej 750 m – mówi Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.
Według informacji portalu transport-publiczny.pl, nowe perony będą miały 76 cm wysokości zamiast obecnych ok. 30 cm. – Po robotach obsługa pasażerów odbywać się będzie przy trzech krawędziach peronowych (w nowej numeracji – peron nr 1 dwukrawędziowy oraz peron nr 2 jednokrawędziowy). Zostaną one wyposażone zostaną w nowe systemy dynamicznej informacji pasażerskiej (SIDP) oraz monitoring – wyjaśnia Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. Na peronach zostaną ustawione zwykłe wiaty – niestety, zarządca infrastruktury nie planuje budowy większych zadaszeń.
Istniejący tunel pod torami zostanie przebudowany i dostosowany do współczesnych standardów. Przy każdym z peronów pojawią się windy. – Istniejący ciąg komunikacyjny zostanie uzupełniony o nowy odcinek (od strony ul. Słowackiego), który umożliwi wyjście na peron nr 1 za wschodnią ścianą budynku dworca stanowiącego własność miasta – mówi Martyn Janduła. Dzięki temu przejście zostanie uniezależnione od dworca, w którym obecnie znajduje się wyjście z tunelu – miasto chce ograniczać godziny funkcjonowania budynku.
Szczególną cechą obecnej stacji jest zieleniec na środkowym peronie, na którym znajdują się atrakcyjnie wyglądające iglaki. Niestety, projekt PKP PLK nie przewiduje utrzymania zieleni w tym miejscu. – Projekt zakłada przesadzenie zieleni niskopiennej i iglaków z peronu nr 2. Projekt nie zakłada zorganizowania na peronach nowych zieleńców. Aby zapewnić optymalne warunki eksploatacji i utrzymania obiektów zielenice zostaną odtworzone poza obiektami służącymi do obsługi ruchu pasażerskiego – wyjaśnia Martyn Janduła.
PKP PLK opracowały już projekt budowlany. Wbrew zapowiedziom w II połowie 2021 r. nie ogłoszono jednak przetargu na prace. Obecnie zarządca stara się o pozwolenie na budowę. – Jesteśmy gotowi do ogłoszenia przetargu i z chwilą zapewnienia finansowania z KPO zostanie ogłoszone postępowanie. Zakończenie umowy planujemy w 2025 roku – mówi Martyn Janduła.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?